Man kan næste ikke sige HOLMEGAARD uden at sige PER LÜTKEN. Du kan læse mere om glasværket, glasmesteren og flere andre nederst på siden.

Holmegaard Glasværk er Danmarks ældste og i dag også Danmarks eneste. Det blev grundlagt af grevinde Henriette Danneskiold-Samsøe, enlig mor med syv børn, i 1825. Hendes mand, som var amtmand for Præstø Amt, havde erhvervet godset Holmegaard og ansøgt om at måtte oprette et glasværk ved Holmegaards mose, hvorfra der kunne hentes tørv til brændingen. Amtmanden og lensgreven døde imidlertid inden der kom svar på ansøgningen, men hans enke lod sig dog ikke slå ud. Hun hidkaldte den tyske glasmager Christian Wendt, og så gik de i gang med at bygge glasovn og hyre arbejdere.

Holmegaard Glasværk blev indviet i 1825. I de første syv år blev der hovedsagligt produceret flasker og medicinglas, men i 1832 gjorde man de første forsøg med drikkeglas.

Disse glas skulle fremstilles af folk fra Bøhmen, som måtte smugles ud, fordi bøhmiske glasmagere ikke måtte forlade landet.

Glasværket kom fra 1835 rigtigt i gang med at producere bl.a. vinglas og karafler, og de bøhmiske glasmagere har da også sat deres præg på produktionen i form af fx de kendte rømerglas i mørkegrønt krystal.

Da grevinde Henriette Danneskiold-Samsøe døde i 1843, overtog hendes næstældste søn produktionen og oprettede desuden Kastrup Glasværk i 1847 for at komme ud til vandet, hvor kul kunne sejles direkte til glasværket og for at kunne imødekomme det stigende behov for en egentlig flaskeproduktion, der ikke mindst skyldtes brygger Jacobsens nye produktion af bayersk øl. Kastrup Glasværk producerede næsten udelukkende glasflasker og blev solgt fra igen i 1873.

Kastrup og Holmegaard Glasværk fusionerede i 1965, og Kastrups hvidtglasproduktion blev flyttet til Holmegaard.
Kastrups produktion ophørte imidlertid i 1979, men begge glasværker har stået for en høj kvalitet og nyskabelser og har i vidt omfang været med til at sætte dansk design på verdenskortet med designere som Jacob E. Bang, Per Lütken, Nanna Dietzel, Grethe Meyer og Michael Bang.

Michael Bang (1944-2013) var en af Skandinaviens bedste glaskunstnere. Han var i mange år (1967-2003) tilknyttet Holmegaard Glasværk, herunder også Kastrup og Fyens Glasværker, og er bl.a. kendt for serierne Palet og Regnbue. De grønne Ikebana-fade er ligeledes designet af Michael Bang i 1975 for Fyns Glasværk/Holmegaard. Ikebana henviser til en japansk blomsterdekorationsteknik, hvor der er meningen, at der skal være en lille, men kunstfærdig blomsterdekoration i den store fordybning, mens der er plads til et stearinlys i den lille. Fadene kan fint bruges uden blomster og stearinlys. 

Michael Bang har desuden arbejdet på Bjørn Wiinblads værksted, Den Kongelige Porcelænsfabrik og Ekenäs Glasbruk AB i Sverige.

Michael Bang har udstillet i England, Tyskland, USA og Japan.

SIDSE WERNER. Sidse Werner (1931-1989): Sidse Werner var uddannet fra Kunstakademiets Arkitektskole på Afdelingen for Industrielt Design. Efter sin uddannelse arbejdede hun nogle år som assistent på Nanna Ditzels tegnestue, og efter et ophold i USA etablerede hun sin egen tegnestue i 1970. Hun har designet møbler, tekstiler, lamper og glas, og hendes værker har været udstillet verden over. I dag er hun måske mest kendt for sit samarbejde med Fyens Glasværk og Holmegaard, hvor hun bl.a. med inspiration har skabt mange smukke glasdesigns.

Sidse Werner mente, at glasset altid ville bestå trods alverdens kunstprodukter, fordi vi altid vil have brug for skønhed. ”De ting, der omgiver os afspejler vores livsholdning, bedre med én god ting end ti halvdårlige”, sagde hun.

Holmegaard Glasværk har i en årrække nærmest været synonymt med navnet Per Lütken, som nok er den kunstner, der har betydet mest for dansk glas overhovedet.

Per Lütken blev født i 1916 og uddannet på Skolen for Dansk Kunsthåndværk i 1932-38. Selvom han ikke var uddannet inden for glas, blev han ansat som kunstnerisk leder på Holmegaard Glasværk i 1942 og prægede produktionen i over 50 år. Per Lütken døde i 1998.

Per Lütken har tegnet mere end 3000 glasdesigns og er kendt for sin flid, sin idérigdom, sin respekt for håndværket og for sin kunstneriske disciplin. Han har om nogen været med til at præge dansk glas-håndværk og -design, og han er repræsenteret på museer verden over.
”Jeg mener, jeg er på forbrugerens side anset prisen. Og jeg mener slet ikke, at den producent, der producerer billigst mulige glas, er på forbrugerens side”. (Per Lütken til Mad & Mennesker, marts 1980)

”Jo vel har jeg en mission. Jeg skal sørge for, at når folk får mit glas i hånden, så bliver de i godt humør. Det hænger sammen med, hvordan det ligger i hånden. Du skal føle det. Rundt og blødt og dejligt behageligt. Jeg har selv været med til at skabe udtrykket ’et læbevenligt glas’. Det er da uhyre væsentligt, at sådan noget som munden bliver behandlet ordentligt. Det betyder også enormt meget for nydelsen af indholdet.” (Per Lütken til Glas & Mennesker, marts 1980)

Per Lütkens næbvaser findes i flere farver, størrelser og former, men fælles for dem er den dråbeformede krop og som oftest en kugleslebet bund. Ducklings eller Beak vases kaldes de på engelsk, og Holmegaard producerede dem i perioden 1952-74.

”Jeg vil aldrig nogensinde kunne nå glasmageren til navlen. Men når jeg har ham, og vi er to om det, kan vi nå uanede højder.” (Per Lütken til Glas & Mennesker, marts 1980)

Webshop fra e-hjemmeside.dk